Terminalele portuare situate la Marea Neagră în Ucraina, România, Rusia, Bulgaria și Georgia au manipulat 3164.148 TEU în 2020, incluzând containerele goale și excluzând transbordările.
Volumele reprezentând containere pline s-au ridicat la 2.364.333 TEU, remarcându-se o scădere a traficului de containere pline în cele cinci țări cu 3,22% comparativ cu 2019. Ucraina și Rusia au fost singurele state care au întregistrat o creștere a traficului de containere pline, Rusia având cea mai mare creștere – 2,49%. La polul opus se află Georgia, care a avut o scădere de 22,05%.
Containerele pline au reprezentat 74,72% din voluemele manipulate, în timp ce containerele goale 25,28%.
56,65% importuri vs. 43,35% exporturi
Volumul importurilor a scăzut cu 5,46% față de 2019 în cele cinci țări de la Marea Neagră. Cea mai mare scădere a importurilor a avut loc în Georgia (26,53%) și Bulgaria (4,91%). În România și Rusia s-a înregistrat o creștere de 0,76%, respectiv 0,11%, în timp ce în Ucraina importurile au crescut cu 2,75%.
Exporturile în regiune au scăzut cu 0,12%, în principal pe fondul scăderii volumelor de export din România (-6,97%) și Bulgaria (-3,05%), arată raportul. Georgia, Rusia și Ucraina au înregistrat o creștere a exporturilor cu 14,93%, 5,73% și, respective, 0,03%, Georgia înregistrând o creștere record a exporturilor.
Distribuția pe fiecare țară în parte a volumelor de containere pline a fost:
Ucraina – 34,68%, Rusia (Marea Neagră) – 24,95%, România – 19,86%, Georgia – 11,99%, Bulgaria – 8,52%
În topul primelor cinci terminale de containere în regiune în 2020 au avut loc câteva schimbări. DP World Constanța a rămas în continuare pe prima poziție, în timp ce APMT Poti (Georgia) a trecut pe locul trei, iar NUTEP (Novorossiysk) a trecut pe locul doi. CTO (Odessa, Ucraina) și BKP (Odessa, Ucraina) sunt pe locul patru și cinci în clasamentul celor mai mari terminale din regiune. Cu excepția APMT Poti (Georgia) și CTO (Odessa, Ucraina), toate celelalte terminale au înregistrat creșteri ale volumelor în 2020.
În ceea ce privește topul transportatorilor maritimi, nu au avut loc schimbări în top cinci linii maritime la nivel regional: MAERSK, MSC, COSCOCS, CMA CGM și ZIM. În total, acești transportatori controlează 74,92% din piață la nivelul regiunii Mării Negre.